Nicke-Dubbdäck: Vinterdäck – så byter du själv tillbaka på rätt sätt

i Nicke-Dubbdäck

Wavemakers Niklas Andréason hörde i regelrätt panik av sig till Mediejournalen och orden forsade ur hans mun: ”Jag behöver er plattform, jag behöver nå ut till alla bilägare i mediebranschen, för nu har snön kommit tillbaka och alla bilägare måste genast byta tillbaka till dubbdäck, genast! Det är av största vikt att jag får…”

”Snö?” avbröt vi en smula skeptiskt
”Jamen hallå?! Har ni inte sett min statusuppdatering på Facebook?”
”Nej?”
”Men fan, vad sysslar ni egentligen med?!! Nu får ni steppa upp, det är bråttom så inihelvete!”

Som det agila och hållbara branschforum som Mediejournalen är, gjorde vi direkt en 360-analys och när vi adderade till överlevnadsexperten – och vår husgud – Bear Grylls bevingade ord ”Improvise. Adapt. Overcome” stod det helt klart att vi inte bara måste ge Niklas tillgång till MJ’s alla läsare, det är faktiskt vår skyldighet.

Var så goda, vi ger er Nicke-Dubbdäck (Niklas fick själv välja sitt nya branschnamn):

Väderomslaget som fick Niklas att direkt rycka ut för att hjälpa alla bilägare i mediebranschen

Nu är det verkligen hög tid att byta tillbaka till vinterdäck om du inte gjort det ännu
Den närmaste tiden tvingas många bilägare att byta tillbka till vinterdäck och en majoritet av Sveriges bilägare byter däck själva. Men, vare sig man väljer att byta däcken på egen hand eller på verkstad så kan du med hjälp av några av mina enkla tips se till att köra säkert tills våren kommer tillbaka igen.

Byt däck på plan yta
Se till att bilen står på plan yta. Minsta lutning på marken kräver att du använder stoppblock som till exempel stora stenar eller betongplattor för att kompensera för lutningen.

Bästa däcken bak
Om det är påtaglig skillnad mellan fram-och bakdäck i slitage, låt de minst slitna däcken sitta på de bakre hjulen.

Nicke-Dubbdäck tipsar: Efter att du kört cirka 10 mil ska du ta fram fälgkorset och kontrollera så att alla bultar sitter ordentligt på plats

Lossa svåra bultar med smörjmedel
Använd smörjmedel (5-56) om bultarna sitter hårt och låt det verka i fem minuter innan du gör ett nytt försök. Det kan ibland fungera att trycka med foten på fälgkorset, men var försiktig och stampa inte på fälgkorset, öka istället kraften långsamt.

Efterdra hjulbultarna
Oavsett om du har bytt däck själv eller anlitat en verkstad ska du efter cirka 10 mils körning ta fram fälgkorset och kontrollera så att alla bultar sitter ordentligt på plats.

Kontrollera rullriktning
På vissa däck finns det en pil som anger däckets rullriktning. För att få nytta av däckets tänkta egenskaper är det viktigt att montera däcket/hjulet så att pilens riktning överensstämmer med bilens rullriktning. Pilen ska alltså peka åt det håll som hjulet roterar.

Kontrollera bromsskivorna
Passa på att kontrollera bromsskivorna i samband med däckbytet. Om de börjar bli rostiga bör du kontakta närmaste bilverkstad. Glöm inte att ”motionera” dina bromsar minst en gång i månaden genom att bromsa något kraftigare än vanligt. Då håller de längre.

Jobba nära bilen så går det enklare
När du lyfter av och sätter på däcken är det viktigt att vara så nära bilen som möjligt. Du är betydligt starkare när du lyfter nära din egen kropp och inte behöver räta så mycket på armarna.

DÄCK SKA FÖRVARAS I ETT TORRT, SVALT OCH MÖRKT UTRYMME OCH VARA ÅTSKILDA FRÅN OLJA, BENSIN, FETTER OCH ANDRA KEMIKALIER. NIKLAS HAR SJÄLV BYGGT EN PERFEKT FÖRVARINGSHYLLA AV 70×45-REGLAR INFÖRSKAFFADE PÅ BYGG-OLE I MÖLNVIKS KÖPCENTRUM, VÄRMDÖ

Underlätta nästa byte – smörj med fett och dra åt lagom
Bult och gängor rostar mindre om du lägger lite fett på bulten innan du drar fast hjulen. Använd koppar för plåtfälgar och (zink)aluminiumpasta för aluminiumfälgar. Smörj bultens gänga, var noggrann med att det inte kommer fett mellan bultens skalle och fälgen och rengör anläggningsytorna på fälg och bil. Dra inte åt bultarna hårdare än att de kan lossas med de verktyg som du brukar ha i bilen.

Kolla trycket
Ta dig till närmsta mack och kolla så att det är rätt tryck i däcken. Vilket det är står i instruktionsboken eller på en etikett på dörrstolpens insida.

Förvara däcken rätt!
Rengör däcken noga från grus och annat skräp. Spola rent däcken från eventuella saltrester. Däck ska förvaras i ett torrt, svalt och mörkt utrymme och vara åtskilda från olja, bensin, fetter och andra kemikalier.Sådana kemikalier kan angripa gummiblandningen i däcket och drastiskt minska däckets livslängd.
Däck bör däremot förvaras stående upprätt. Dessutom ska de helst snurras något ungefär var fjärde vecka, så att de inte blir tillplattade.

Lycka till och du, våren kommer tillbaka – Det gör den alltid!