Jag panikgooglar Viggo Cavling

i Dagens Medielunch

Jag ska sluta kränka och förnärma folk
Hela januari var förskräckligt ur perspektivet bjudluncher. Tillbaka på jobbet efter helgerna och de första luncherna kretsade kring ett enda samtalsämne, lika givet som att Clear Channel är på konferens: ”Hur var julen?” Om mediebranschen är ett dagis är dessa ”uppstartsluncher” vår motsvarighet till uppsatsen ”min sommar”. 

”Jo tack, jag övade på kortkommandon i Excel och studerade er nya prislista. Själv då?” tänker jag, men svarar lika artigt som i mailform att den var fantastisk, god mat och dryck och alltid fint att umgås med familjen. Mitt nyårslöfte var förresten att skriva och prata så att ingen nånsin känner sig kränkt eller förnärmad.

Haha, skojar bara.

Sandqvist-ryggsäcken, kalla pizzor på Bianchi och Viggo Cavling
Den manliga motsvarigheten till kvinnornas Michael Kors-väskor måste väl ändå vara Sandqvist-ryggsäcken? Denna osannolika statussymbol, inte sällan buren av unga blonda mediesäljare som inte har råd att matcha cykeln med väskan och därför ser lite extra molokna ut när de lunchar på Bianchi. Blickarna flackar medan pizzorna kallnar.

Vem är det ens som får för sig att spara ihop till en sådan? Är det de stackare som fortfarande läser King, de 46 000 enligt Orvesto, och inte vet att det finns en värld utanför Skandinavien?

Jag ser en av dem på Prinsen och tänker att det är som att gå på Nobelfesten i en Zaraklänning, men det är ju nästan precis vad vår kronprinsessa gjorde för några år sedan (och hyllades oreserverat för det i aftonpressen). Vad är det som händer med världen? Jag tappar fokus och tar upp telefonen, panikgooglar Viggo Cavling och mycket riktigt: inte ens han är född i Stockholm.

United Airlines och svarta hål
”Influencers är det nya räckviddsmediet”, sa ingen marknadsförare nånsin. Ändå spådde nån att 2018 blir Youtube-lekarnas år. Om det händer lovar jag att boka in alla mina luncher på Pinchos.

Det är ändå lite roande att de stora nätverken har valt samma namn som ett amerikanskt flygbolag, så tillåt mig att parafrasera en känd affärssanning: det säkraste sättet att bli miljonär är att investera en miljard i Therese Lindgren.

Håll i pengarna, kära kunder. Det finns många svarta hål där ute.